Hjælp mod bækkenløsning

Hjælp mod bækkenløsning

Pludselig kunne jeg hverken gå, stå eller sidde for smerter i bækkenet. Min krop sagde stop. Heldigvis kunne jeg gøre noget ved det. Læs her, hvad der hjalp

Jeg var ude at gå en lang tur, da det begyndte at gøre ondt. På vejen hjem handlede jeg i Irma. Ved godt, at jeg jo helst ikke må bære alle de tunge varer, og alligevel gjorde jeg det. Jeg kunne næsten ikke gå det sidste stykke hjem. Da jeg kom op i lejligheden gjorde det sindssygt ondt, lige der hvor ballerne møder lårene og hele vejen om foran op til skambenet. Jeg kunne bogstaveligt talt ikke stå, gå eller sidde og tanken om at skulle gå ud på toilettet var nærmest ubærlig.

En stemme i mit baghoved sagde, ’Du ved jo godt, hvorfor det her sker. Du tror, du bare kan fortsætte derudad, som du plejer, du bærer på alt for tunge ting, du sidder ned alt for mange timer om dagen, og det er desværre ikke altid på bolden.’

Min krop forsøgte at råbe mig op med plukkeveerne, hvilket fik mig til at sænke tempoet, men ikke at holde op med for eksempel at bære tunge ting. Og nu var det som om min krop var nødt til at sætte fuldstændig ud for at give mig en advarsel.

En advarsel, der blev noteret. Jeg sidder kun på bolden nu, jeg bærer ikke længere på tunge ting, jeg har måttet erkende, at jeg simpelthen ikke kan gå – ikke så meget som 50 meter – så nu cykler alle vegne, og det hjælper til gengæld. Altså at cykle. Jeg passer på og det har hjulpet. Det er ikke væk, men det er meget bedre.

Jeg ved, at man bliver rådet til at lægge sig ned og slappe af, men jeg ved også, at smerter faktisk har bedst af at blive rørt. Så jeg skrev til Laila som har Yogakompagniet og er ekspert i gravide for at få hendes mening. Og jeg bliver simpelthen nødt til at dele hendes svar med dig, fordi det er så godt – jeg blev i hvert fald meget klogere!

Kære Anne,

Hvis der er tale om en reel hormonelt betinget bækkenløsning med smerter både bagtil ved SI-leddene og fortil ved symfysen, er der ikke nogle yogaøvelser, der kan fjerne det. Men yoga under graviditeten kan så meget, at det ikke bør afholde dig fra at dyrke yoga.

Smerter i bækkenet kan også skyldes andre ting end en bækkenløsning. Selv fik jeg under min anden graviditet på et tidspunkt mange smerter bagtil ved SI leddene. Jeg tog til en dygtig osteopat, og så mærkede jeg ikke mere til det. Mine smerter var kommet af, at mit korsben havde sat sig skævt. Det påvirker hele bækkenet, men efter en enkelt gang hos hende, var det væk. Jeg giver dette eksempel, fordi jeg møder rigtig mange kvinder med bækkensmerter, men meget, meget få med bækkenløsning. En gang kom der en på krykker til min undervisning. Hun kom, fordi hun ville lære at bruge åndedrættet og at afspænde. Da jeg hørte, at hun ”kun” havde fået konstateret bækkenløsning af sin praktiserende læge, anbefalede jeg hende også en tur til osteopat. Næste gang var smerterne væk. Osteopaten havde arbejdet med hendes tyktarm… Så et vigtigt råd er: Gå til en osteopat og få en præcis diagnose af hvad smerterne kommer af. For smerterne kan også komme af skævheder, muskler og ledbånd i bækkenet. Jeg anbefaler osteopater fremfor fysioterapeuter til gravide, da jeg oplever, at de er bedre til at se sammenhænge, og de er også uddannet til at arbejde med organer. De fleste osteopater er også uddannede fysioterapeuter som ”grunduddannelse”, og så har de en overbygning på.

Jeg er gennem årene nået frem til, at det er meget individuelt, hvad der virker. Så det bedste råd er at undersøge, hvad der udløser smerterne. Når jeg underviser gravide med bækkensmerter, så går jeg altid meget forsigtigt frem. Nogle har stor glæde af fx sommerfuglestillingen støttet med puder, mens det hos andre udløser smerter. Nogle kan sagtens lave diagonale bevægelser, mens andre får ondt af dem. Blide drejninger oplever jeg, at de fleste har det fint med. Så et andet råd er: find en erfaren gravidyogalærer hvis du vil lave yoga, og undersøg hvad det er, der udløser smerterne i samarbejde med ham/hende.

Hvis man helt holder op med at lave noget, bliver det værre, da væsketrykket i bækkenet stiger, og så kommer der nemt endnu flere smerter.

Tidligere sagde man meget konsekvent: undgå diagonale bevægelser og benene ud til siden. I dag siger specialisterne: lad smerterne afgøre det.

Det synes jeg er den rigtige tilgang. For hvorfor snyde sig selv for den dybe afspænding af underliv og bækkenbund, som fx sommerfuglen giver, hvis man kan.

Pointen er for mig at se, at man bliver ved med at bruge sin krop. Forfiner sin evne til at lytte til den og respektere dens signaler. Det er noget af det, yoga drejer sig om, og det er fine ting at tage med sig. For nogle elever har det betydet at de kommer til mig og reelt kun kan lave 4-5 af de øvelser de andre laver. Men så giver jeg dem bare noget der passer til dem. Og åndedrættet og afspænding kan man stadig træne.

Jeg synes, du selv skriver en vigtig ting frem, nemlig spørgsmålet om hvad din krop prøver at fortælle dig? Ofte ser jeg, at kvinder der får problemer med bækkenet/for mange plukkeveer el. lign. på en måde har brug for det her ”stop” signal. At begynde at gå ned i arbejdstid, fokusere mere på nydelse end på ydelse, lytte mere til kroppens signaler eller hvad det kan være i det enkelte tilfælde. Engang mødte jeg en kvinde der skulle ligge ned i 4 uger på hospitalet for at fødslen ikke skulle gå i gang. Hun sagde, at hun aldrig har lært så meget om sig selv eller kunne have ønsket sig nogen bedre forberedelse på den omvæltning, det var at få et barn. Hvis nu din baby i maven er en lille buddha, der kommer for at oplyse dig – hvad prøver han/hun så at lære dig allerede nu? Jeg synes dans lyder skønt. Måske skal du danse mere end at sidde ved computeren 😉

For mange forsvinder smerterne, hvis de fx lærer at sidde rigtigt på en stol og at tage pauser i løbet af dagen, og ved at respektere dem selv og deres krop ved fx at sige: lige nu laver jeg baby 24 timer i døgnet, og det duer kun, hvis jeg arbejder mindre, end jeg plejer.

 

Skriv en kommentar

Husk at udfylde de felter der er markeret med * krævet